пʼятницю, 24 січня 2014 р.

На шкільний конкурс "Мій кращий урок"

Тема уроку: „Оператор вибору CASE”
Мета уроку:.
дидактична: перевірити знання та уміння учнів працювати з середовищем програмування TurboPascal, використовуючи поняття та команди розгалуження,ввести поняття та показати застосування оператора вибору;
розвивальна: розвивати навики виконання дій за відповідно складеним алгоритмом,увагу під час набору програми та під час пошуку помилок,   узагальнювати набуті знання;
виховна: виховувати інформаційну культуру, пунктуальність, організованість.
Тип уроку:  комбінований
Обладнання: ПК, ОС “Windows”, середовище програмування TurboPascal, міні-таблиці „Оператор вибору”, зразки застосування оператора вибору.


ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА УРОКУ

пп
Етапи уроку
Хронометраж
Методичні прийоми, форми роботи
Змістова лінія уроку

Очікувані результати
1
Організація уроку.
1 хв.
Бесіда
Повторення правил техніки безпеки
Учні налаштовуються на роботу, згадують правила техніки безпеки.
2
Перевірка  знань
та умінь учнів
6 хв.
Контроль знань: тестування
Самостійна робота з тестовими завданнями: учні відповідають письмово на питання роздрукованого тесту.  (Додаток 1)
Перевірка теоретичних знань учнів основ роботи з середовищем програмування TurboPascal, основних команд розгалуження
7 хв.
Відтворення домашньої задачі
Учні самостійно набирають складену дома в задачі в середовищі програмування TurboPascal
Самостійна перевірка правильності виконаного домашнього завдання.
(Варіант розв’язку в додатку 2) 
3
Вивчення нового матеріалу
8 хв.
Лекція
Знайомство з теоретичним матеріалом (роздається на карточці, додаток 3)

Учні знайомляться з поняттям вибору, командами та способ реалізації вибору в середовищі програмування TurboPascal.
4

Виконання практичних завдань
6 хв.
Розв’язування задачі №1 на застосування оператора вибору CASE  разом з вчителем.

Під керівництвом вчителя учні аналізують умову задачі (додаток 4), складають порядок розв’язування та реалізації розв’язку у середовищі програмування TurboPascal
Закріплення теоретичних знань, вироблення навиків застосування знань на практиці з допомогою вчителя або самостійно.
(Варіант розв’язку в додатку 5) 
12 хв.
Самостійне розв’язування задачі №2 на застосування оператора вибору CASE 
Учні самостійно аналізують умову задачі (додаток 6), складають порядок розв’язування та реалізації розв’язку у середовищі програмування TurboPascal.

Якщо виникають труднощі, вчитель за допомогою індивідуальних питань допомагає знайти правильний розв’язок.
Закріплення теоретик-них знань, вироб-лення навиків засто-сування знань на практиці з допомогою вчителя або самостій-но. (Варіант розв’язку в додатку 7) 
5
Підведення підсумків уроку
3 хв.
Бесіда
1)      Вказати на типові недоліки при виконанні роботи, ще раз звернути увагу на правильність виконання відповідних завдань та дотримання вимог роботи в середовищі TurboPascal.
2)      Оцінити роботу учнів на уроці.
3)      Рефлексія: на заготовлених смайликах домалювати вираз обличчя, що відповідав би стану задоволення учнів своєю роботою на уроці.
Встановити емоцій-ний стан учнів на кінець уроку.
6
Домашнє завдання
2 хв.
Бесіда
Повторити теоретичний матеріал команди роз-галуження. Вивчити оператор вибору. Скласти програмку для розв’язування задачі (додаток 8).




Додаток1
Тестові завдання
І варіант
1.     Щоб відкрити вже існуючий  файл потрібно:
а) зайти в меню Run, виконати команду Open;
б) зайти в меню File, виконати команду Open;
в) натиснути кнопку F3;
г) файли в середовищі не відкриваються.
2.     Середовище програмування TurboPascal є:
а) багатовіконним;б) одновіконним.
3.     Пояснення до програми мовою Паскаль набираються:
а)  тільки англійською мовою;б) тільки російською мовою;
в) російською або англійською мовами.
4.     Текст програми зберігається з розширенням:
а) ****.pacб) ****.pasв) ****.doc
5.     Для копіювання  програми або її частини, виділяємо потрібний фрагмент і:а) заходимо в меню Edit, виконуємо команду Copy;
б) заходимо в меню File, виконуємо команду Copy;
в) натиснути кнопки Ctrl+Insert;
г) натиснути кнопки Ctrl+Delete;
д) фрагменти в середовищі не копіюються.
6.     Перехід з вікна результатів виконання програми до вікна інструментальної оболонки здійснюється натиском кнопок:
а)   Alt+F9;б)   Alt+F5;в)  Alt+F7.
7.     Умовний оператор починається словом :
а) end;б) if;в) then.
8.   Повне розгалуження  має такий загальний вигляд:
а) if<вираз>then<оператор>;
б)
if<вираз>then<оператор>begin;
в)
if<вираз>then<оператор>else<оператор>;
9.     Вибрати правильно записані складені логічні вирази:
а) (x>0) and (x<0);         б) (x>0) and (y<0);
в)
x>0 andx*3+10<0;    г) (x>0) or (y<0).        
10.  if a>5 then b:=a*2
      elseb:=(a+3)*2;
      Перед виконанням даного фрагменту a:=3. Яке значення матиме змінна b?
      а) 6;      б) 10;        в) 12;         г) 20
11.  ifm>5 thens:=sqrt(a*5-1)
            elses:=sqrt(a*(-5)+1)
       Перед виконанням даного фрагменту m:=-7 Яке значення матиме змінна s?
       а)6;      б) 10;        в) 31;         г) 36
12.  if a>5then b:=a*2
   elseb:=(a+3)*2;
Перед виконанням даного фрагменту a:=5 Яке значення матиме змінна b?
а) 5;      б) 10;        в) 16;         г) 12


ІІ варіант
1.     Щоб зберегти набрану програму у  файл потрібно:
а) зайти в меню Run, виконати команду Save;
б) зайти в меню File, виконати команду Save;
в) натиснути кнопку F2;
г) файли в середовищі не зберігаються.
2.     Команди мови Паскаль набираються:
а)  тільки англійською мовою;б) тільки російською мовою;
в) російською  та англійською мовами.
3.     Середовище програмування TurboPascal є:
а) багатовіконним;б) одновіконним.
4.     Для виконання компіляції необхідно:
а) або натиснути Alt+F9;б) або натиснути Alt+F5;
в) або зайти в меню Run, виконати команду Compile;
г) або зайти в меню Compile, виконати команду Compile.
5.     Для вставки з буферу обміну програми або її частини:
а) заходимо в меню File, виконуємо команду Copy;
б) заходимо в меню Edit, виконуємо команду Paste;
в) натиснути кнопки Ctrl+Insert;г) натиснути кнопки Shiftl+Insert;
д) фрагменти в середовищі вставляються.
6.     Перехід з вікна інструментальної оболонки до вікна результатів виконання програми здійснюється натиском кнопок:
а)   Alt+F9;б)   Alt+F5;в) Alt+F7.
7.     Опис змінних для програми починається із зарезервованого слова:
а)   begin;б)   else;в)   var.
8.     Логічний вираз умовного оператора обов’язково  містить знаки:
а)   = або < або >  ;б)  + або -  або * або /;в)  , або :  або ‘ .
9.     Неповне розгалуження  має такий загальний вигляд:
а) if<вираз>then<оператор>;
б)
if<вираз>begin<оператор> ;
в)
if<вираз>then<оператор>else<оператор>;
10.  ifx>0 theny:=x+2
Перед виконанням даного фрагменту x:=1 Яке значення матиме змінна y?
а) 5;      б) 2;        в) 3;         г) 0
11.  if a>5 then b:=a*2
      elseb:=(a+3)*2;
      Перед виконанням даного фрагменту a:=7 Яке значення матиме змінна b?
       а) 5;      б) 10;        в) 14;         г) 20
12.  ifm>5 thens:=sqrt(a*5-1)
           elses:=sqrt(a*(-5)+1)
      Перед виконанням даного фрагменту m:=-7 Яке значення матиме змінна s?
       
а)6;      б) 10;        в) 31;         г) 36


Додаток 2

Задача з домашнього завдання: «Скласти програму обчислення значення виразу»


  
Program vuraz5;
var  x, y, z : real;
begin
writeln (Вкажіть значення  x:');
readln(x);
writeln ('Вкажіть значення  y:');
readln(y);
if (x<0) and (y>2)  then
           z:=1+y
else
begin
if  x>0  then
                  z:=x+sqrt(x+2.25)
else
               z:=x*y
end;
writeln ('Прu  x=', x, ' y=',y, ' значення виразу z=',z);
End.
При х=0   та у=2   z=0
При х=-3 та у=3  z=4
При х=5   та у=5   z=7.69
Додаток 3


 Додаток 4
Задача 1.
Щоб бути завжди чистою, людині необхідно х (24< х < 50) шматків мила на рік. Якщо мити лише п’яти, то мила знадобиться в 12 разів менше, а якщо тільки вуха – ще на один шматок менше. Скласти програму, що за вибором користувача давала б відповіді, скільки кусків мила необхідно закупити на n років уперед, щоб:1) митися повністю;      2) мити лише п’яти;      3) мити лише вуха;     4) мити п’яти та вуха.
Пояснення: Нехай х – вхідна змінна, що задається користувачем з клавіатури, і вказує, скільки шматків мила необхідно людині, щоб митися повністю (п.1). Тоді для миття тільки п’ят (п.2) треба х div 12 (якщо використовувати операцію «/» - то треба використовувати для змінної-результату тип real, тобто користуватись «недомилками»), а для вух треба – x div 12-1). Краще організувати вибір необхідного пункту за допомогою команди вибору CASE. Візьмемо за селектор –змінну k – це також вхідна змінна.
y – результат виконання програми;
               n – кількість років.

Додаток 5

Program milo;
var  x, y, n, k : integer;
Begin
         writeln (‘Вкажіть кількість шматків мила, необхідних людині на рік:’);
         readln(x);
         if (x>=24) and (x<=50)                        then
            begin
                        writeln (‘Вкажіть кількість років:’);
                        readln (n);
                        writeln (‘1 – митися повністю’);
                        writeln (‘2 – мити п’яти’);
                        writeln (‘3 – мити вуха’);
                        writeln (‘4 – мити п’яти і вуха’);
                        writeln (‘Вкажіть № пункту, що вас цікавить:’);
                        readln (k);
                        if (k>=1) and (k<=4) then
                                   begin
                                          case k of
                                          1: y:=x;
                                          2: y:=x div 12;
                                          3: y:= x div 12 – 1;
                                          4: y:= 2*(x div 12) – 1;
                                          еnd;
                                          y:=y*n;
                                          writeln (‘Треба’, y, ‘шматків мила’);
end;
                           else writeln (‘Ваш вибір незрозумілий’)
               end;
            else writeln (‘Кількість шматків мила не відповідає умові задачі’);
End.



Додаток 6
Задача 2.
Скласти програму, що за введеною числовою оцінкою (1,  2,  …. 11, 12) давала б відповіді про успішність (погано, нормально, добре, відмінно)


Додаток 7
Program ocinka;
var  x  : integer;
Begin
         writeln (‘Вкажіть Вашу оцінку:’);
         readln(x);
         if (x>=1) and (x<=12) then
            begin
                           case x of
                                          1,2,3: writeln (‘Погано’);
                                          4,5,6: writeln (‘Нормально’);
                                          7,8,9: writeln (‘Добре’);
                                          еlse writeln (‘Відмінно’);
               end;
end;
            else writeln (‘Оцінка не відповідає умові’);
End.

 Додаток 8
Задача для домашньої роботи
Для введеного номера місяця (1, 2,3…  11, 12) вивести на екран назву пори року


(Розвязок д\з не для друку)
Program misac;
var  y  : integer;
Begin
         writeln (‘Вкажіть Ваш місяць’);
         readln(x);
         if (x>=1) and (x<=12) then
            begin
                           case x of
                                          1,2,12: writeln (‘Зима’);
                                          3,4,5: writeln (‘Весна’);
                                          6,7,8: writeln (‘Літо’);
                                          еlse writeln (‘Осінь’);
               end;
          end;
            else writeln (‘Цифра не є місяцем’);

End.

Немає коментарів:

Дописати коментар