Тема уроку: „Оператор вибору CASE”
Мета уроку:.
дидактична: перевірити знання та уміння учнів
працювати з середовищем програмування TurboPascal, використовуючи поняття та
команди розгалуження,ввести поняття та показати застосування оператора вибору;
розвивальна: розвивати навики виконання дій за
відповідно складеним алгоритмом,увагу під час набору програми та під час пошуку
помилок, узагальнювати набуті знання;
виховна: виховувати інформаційну культуру, пунктуальність,
організованість.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ПК, ОС “Windows”,
середовище програмування TurboPascal, міні-таблиці „Оператор вибору”, зразки
застосування оператора вибору.
ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА УРОКУ
№
пп
|
Етапи уроку
|
Хронометраж
|
Методичні прийоми, форми роботи
|
Змістова лінія уроку
|
Очікувані результати
|
1
|
Організація уроку.
|
1 хв.
|
Бесіда
|
Повторення правил техніки безпеки
|
Учні налаштовуються на роботу, згадують правила
техніки безпеки.
|
2
|
Перевірка знань
та умінь учнів |
6 хв.
|
Контроль знань: тестування
|
Самостійна робота з тестовими завданнями: учні відповідають письмово на
питання роздрукованого тесту. (Додаток
1)
|
Перевірка теоретичних знань учнів основ роботи з середовищем програмування TurboPascal, основних
команд розгалуження
|
7 хв.
|
Відтворення домашньої задачі
|
Учні
самостійно набирають складену дома в задачі в середовищі програмування TurboPascal
|
Самостійна перевірка правильності виконаного
домашнього завдання.
(Варіант розв’язку в додатку 2) |
||
3
|
Вивчення нового матеріалу
|
8 хв.
|
Лекція
|
Знайомство
з теоретичним матеріалом (роздається на карточці, додаток 3)
|
Учні знайомляться з поняттям вибору, командами та
способ реалізації вибору в середовищі програмування TurboPascal.
|
4
|
Виконання практичних завдань
|
6 хв.
|
Розв’язування задачі №1 на
застосування оператора вибору CASE
разом з вчителем.
|
Під
керівництвом вчителя учні аналізують умову задачі (додаток 4), складають
порядок розв’язування та реалізації розв’язку у середовищі програмування TurboPascal
|
Закріплення теоретичних знань, вироблення навиків
застосування знань на практиці з допомогою вчителя або самостійно.
(Варіант розв’язку в додатку 5)
|
12 хв.
|
Самостійне розв’язування
задачі №2 на застосування оператора вибору CASE
|
Учні самостійно аналізують умову задачі (додаток 6), складають порядок
розв’язування та реалізації розв’язку у середовищі програмування TurboPascal.
Якщо виникають
труднощі, вчитель за допомогою індивідуальних питань допомагає знайти
правильний розв’язок.
|
Закріплення теоретик-них знань, вироб-лення
навиків засто-сування знань на практиці з допомогою вчителя або самостій-но. (Варіант
розв’язку в додатку 7)
|
||
5
|
Підведення підсумків уроку
|
3 хв.
|
Бесіда
|
1)
Вказати
на типові недоліки при виконанні роботи, ще раз звернути увагу на
правильність виконання відповідних завдань та дотримання вимог роботи в
середовищі TurboPascal.
2)
Оцінити
роботу учнів на уроці.
3)
Рефлексія:
на заготовлених смайликах домалювати вираз обличчя, що відповідав би стану
задоволення учнів своєю роботою на уроці.
|
Встановити емоцій-ний стан учнів на кінець уроку.
|
6
|
Домашнє завдання
|
2 хв.
|
Бесіда
|
Повторити теоретичний матеріал команди роз-галуження. Вивчити оператор
вибору. Скласти програмку для розв’язування задачі (додаток 8).
|
Додаток1
Тестові
завдання
І варіант
1.
Щоб відкрити вже існуючий файл потрібно:
а) зайти в меню Run, виконати команду Open;
б) зайти в меню File, виконати команду Open;
в) натиснути кнопку F3;
г) файли в середовищі не відкриваються.
а) зайти в меню Run, виконати команду Open;
б) зайти в меню File, виконати команду Open;
в) натиснути кнопку F3;
г) файли в середовищі не відкриваються.
2.
Середовище програмування TurboPascal є:
а) багатовіконним;б) одновіконним.
а) багатовіконним;б) одновіконним.
3. Пояснення до програми мовою Паскаль набираються:
а) тільки англійською мовою;б) тільки російською мовою;
в) російською або англійською мовами.
а) тільки англійською мовою;б) тільки російською мовою;
в) російською або англійською мовами.
4.
Текст програми зберігається з розширенням:
а) ****.pacб) ****.pasв) ****.doc
а) ****.pacб) ****.pasв) ****.doc
5. Для копіювання програми або її
частини, виділяємо потрібний фрагмент і:а) заходимо в меню Edit,
виконуємо команду Copy;
б) заходимо в меню File, виконуємо команду Copy;
в) натиснути кнопки Ctrl+Insert;
г) натиснути кнопки Ctrl+Delete;
д) фрагменти в середовищі не копіюються.
б) заходимо в меню File, виконуємо команду Copy;
в) натиснути кнопки Ctrl+Insert;
г) натиснути кнопки Ctrl+Delete;
д) фрагменти в середовищі не копіюються.
6.
Перехід з вікна результатів виконання
програми до вікна інструментальної оболонки здійснюється натиском кнопок:
а) Alt+F9;б) Alt+F5;в) Alt+F7.
а) Alt+F9;б) Alt+F5;в) Alt+F7.
7.
Умовний оператор починається словом :
а) end;б) if;в) then.
а) end;б) if;в) then.
8.
Повне розгалуження має такий загальний вигляд:
а) if<вираз>then<оператор>;
б) if<вираз>then<оператор>begin;
в) if<вираз>then<оператор>else<оператор>;
а) if<вираз>then<оператор>;
б) if<вираз>then<оператор>begin;
в) if<вираз>then<оператор>else<оператор>;
9. Вибрати правильно записані складені логічні вирази:
а) (x>0) and (x<0); б) (x>0) and (y<0);
в) x>0 andx*3+10<0; г) (x>0) or (y<0).
а) (x>0) and (x<0); б) (x>0) and (y<0);
в) x>0 andx*3+10<0; г) (x>0) or (y<0).
10. if a>5 then b:=a*2
elseb:=(a+3)*2;
Перед виконанням даного фрагменту a:=3. Яке значення матиме змінна b?
а) 6; б) 10; в) 12; г) 20
Перед виконанням даного фрагменту a:=3. Яке значення матиме змінна b?
а) 6; б) 10; в) 12; г) 20
11. ifm>5 thens:=sqrt(a*5-1)
elses:=sqrt(a*(-5)+1)
Перед
виконанням даного фрагменту m:=-7 Яке значення матиме змінна s?
а)6; б) 10; в) 31; г) 36
а)6; б) 10; в) 31; г) 36
12. if a>5then b:=a*2
elseb:=(a+3)*2;
Перед виконанням даного фрагменту a:=5 Яке значення матиме змінна b?
а) 5; б) 10; в) 16; г) 12
Перед виконанням даного фрагменту a:=5 Яке значення матиме змінна b?
а) 5; б) 10; в) 16; г) 12
ІІ варіант
1.
Щоб зберегти набрану програму у файл потрібно:
а) зайти в меню Run, виконати команду Save;
б) зайти в меню File, виконати команду Save;
в) натиснути кнопку F2;
г) файли в середовищі не зберігаються.
б) зайти в меню File, виконати команду Save;
в) натиснути кнопку F2;
г) файли в середовищі не зберігаються.
2.
Команди мови Паскаль набираються:
а) тільки англійською мовою;б) тільки російською мовою;
в) російською та англійською мовами.
а) тільки англійською мовою;б) тільки російською мовою;
в) російською та англійською мовами.
3. Середовище програмування TurboPascal є:
а) багатовіконним;б) одновіконним.
а) багатовіконним;б) одновіконним.
4. Для виконання компіляції необхідно:
а) або натиснути Alt+F9;б) або натиснути Alt+F5;
в) або зайти в меню Run, виконати команду Compile;
г) або зайти в меню Compile, виконати команду Compile.
а) або натиснути Alt+F9;б) або натиснути Alt+F5;
в) або зайти в меню Run, виконати команду Compile;
г) або зайти в меню Compile, виконати команду Compile.
5. Для вставки з буферу обміну програми або її частини:
а) заходимо в меню File, виконуємо команду Copy;
б) заходимо в меню Edit, виконуємо команду Paste;
в) натиснути кнопки Ctrl+Insert;г) натиснути кнопки Shiftl+Insert;
д) фрагменти в середовищі вставляються.
а) заходимо в меню File, виконуємо команду Copy;
б) заходимо в меню Edit, виконуємо команду Paste;
в) натиснути кнопки Ctrl+Insert;г) натиснути кнопки Shiftl+Insert;
д) фрагменти в середовищі вставляються.
6. Перехід з вікна інструментальної оболонки до вікна результатів виконання
програми здійснюється натиском кнопок:
а) Alt+F9;б) Alt+F5;в) Alt+F7.
а) Alt+F9;б) Alt+F5;в) Alt+F7.
7. Опис змінних для програми починається із зарезервованого слова:
а) begin;б) else;в) var.
а) begin;б) else;в) var.
8. Логічний вираз умовного оператора обов’язково містить знаки:
а) = або < або > ;б) + або - або * або /;в) , або : або ‘ .
а) = або < або > ;б) + або - або * або /;в) , або : або ‘ .
9. Неповне розгалуження має такий
загальний вигляд:
а) if<вираз>then<оператор>;
б) if<вираз>begin<оператор> ;
в) if<вираз>then<оператор>else<оператор>;
а) if<вираз>then<оператор>;
б) if<вираз>begin<оператор> ;
в) if<вираз>then<оператор>else<оператор>;
10. ifx>0 theny:=x+2
Перед виконанням даного фрагменту x:=1 Яке значення матиме змінна y?
а) 5; б) 2; в) 3; г) 0
Перед виконанням даного фрагменту x:=1 Яке значення матиме змінна y?
а) 5; б) 2; в) 3; г) 0
11.
if a>5 then b:=a*2
elseb:=(a+3)*2;
Перед виконанням даного фрагменту a:=7 Яке значення матиме змінна b?
а) 5; б) 10; в) 14; г) 20
Перед виконанням даного фрагменту a:=7 Яке значення матиме змінна b?
а) 5; б) 10; в) 14; г) 20
12.
ifm>5 thens:=sqrt(a*5-1)
elses:=sqrt(a*(-5)+1)
Перед
виконанням даного фрагменту m:=-7 Яке значення матиме змінна s?
а)6; б) 10; в) 31; г) 36
а)6; б) 10; в) 31; г) 36
Додаток 2
Задача з домашнього завдання:
«Скласти програму обчислення значення
виразу»
Program vuraz5;
var x, y, z : real;
begin
writeln (Вкажіть значення x:');
readln(x);
writeln ('Вкажіть значення y:');
readln(y);
if (x<0) and (y>2) then
z:=1+y
else
begin
if x>0
then
z:=x+sqrt(x+2.25)
else
z:=x*y
end;
writeln ('Прu x=', x, ' y=',y, ' значення
виразу z=',z);
End.
При
х=0 та у=2 z=0
При
х=-3 та у=3 z=4
При
х=5 та у=5 z=7.69
Додаток 3
Додаток 4
Задача 1.
Щоб бути завжди чистою, людині необхідно х (24< х < 50) шматків мила на
рік. Якщо мити лише п’яти, то мила знадобиться в 12 разів менше, а якщо тільки
вуха – ще на один шматок менше. Скласти програму, що за вибором користувача
давала б відповіді, скільки кусків мила необхідно закупити на n років уперед,
щоб:1) митися повністю; 2) мити лише
п’яти; 3) мити лише вуха; 4) мити п’яти та вуха.
Пояснення: Нехай х – вхідна змінна, що задається
користувачем з клавіатури, і вказує, скільки шматків мила необхідно людині, щоб
митися повністю (п.1). Тоді для миття тільки п’ят (п.2) треба х div 12 (якщо
використовувати операцію «/» - то треба використовувати для змінної-результату
тип real, тобто користуватись «недомилками»), а для вух треба – x div 12-1).
Краще організувати вибір необхідного пункту за допомогою команди вибору CASE.
Візьмемо за селектор –змінну k – це також вхідна змінна.
y – результат виконання програми;
n – кількість років.
Додаток 5
Program milo;
var x, y, n, k : integer;
Begin
writeln
(‘Вкажіть кількість шматків мила, необхідних людині на рік:’);
readln(x);
if
(x>=24) and (x<=50) then
begin
writeln (‘Вкажіть кількість
років:’);
readln
(n);
writeln
(‘1 – митися повністю’);
writeln
(‘2 – мити п’яти’);
writeln
(‘3 – мити вуха’);
writeln
(‘4 – мити п’яти і вуха’);
writeln
(‘Вкажіть № пункту, що вас цікавить:’);
readln (k);
if (k>=1) and (k<=4) then
begin
case k of
1:
y:=x;
2:
y:=x div 12;
3:
y:= x div 12 – 1;
4:
y:= 2*(x div 12) – 1;
еnd;
y:=y*n;
writeln
(‘Треба’, y, ‘шматків мила’);
end;
else
writeln (‘Ваш вибір незрозумілий’)
end;
else
writeln (‘Кількість шматків мила не відповідає умові задачі’);
End.
Додаток 6
Задача 2.
Скласти програму,
що за введеною числовою оцінкою (1,
2, …. 11, 12) давала б відповіді
про успішність (погано, нормально, добре, відмінно)
Додаток 7
Program ocinka;
var x :
integer;
Begin
writeln (‘Вкажіть Вашу
оцінку:’);
readln(x);
if (x>=1) and (x<=12)
then
begin
case x of
1,2,3:
writeln (‘Погано’);
4,5,6:
writeln (‘Нормально’);
7,8,9:
writeln (‘Добре’);
еlse
writeln (‘Відмінно’);
end;
end;
else writeln (‘Оцінка не відповідає умові’);
End.
Додаток 8
Задача для
домашньої роботи
Для введеного
номера місяця (1, 2,3… 11, 12) вивести
на екран назву пори року
(Розвязок д\з не для друку)
Program misac;
var y :
integer;
Begin
writeln (‘Вкажіть Ваш місяць’);
readln(x);
if (x>=1) and (x<=12)
then
begin
case x of
1,2,12:
writeln (‘Зима’);
3,4,5:
writeln (‘Весна’);
6,7,8:
writeln (‘Літо’);
еlse
writeln (‘Осінь’);
end;
end;
else writeln (‘Цифра не є місяцем’);
End.
Немає коментарів:
Дописати коментар